Lázár inkább Simicskán akarja behajtani a büntetést, amelyet Orbán vejének a volt cége miatt kap Magyarország

2018. február 12., 17:03

Szerző:

Simicska Lajos cégével a Közgéppel fizettetné ki Lázár János azt a büntetést, amellyel az Európai Csalás elleni Hivatal (OLAF) sújtaná a Magyarországot az Elios Innovatív Zrt. által elnyert pályázatok körüli visszaélések miatt – derül ki a hvg.hu cikkéből. Erről maga a Miniszterelnökséget vezető miniszter tett bejelentést egy hétfői sajtótájékoztatóján, nem sokkal azután, hogy az OLAF jelentése nyomán a 24.hu megszellőztette, hogy kik és milyen cégek lehetnek a felelősök a 35 pályázat vizsgálata alatt feltárt szabálytalanságokért. 

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Az OLAF azt javasolja, hogy az Európai Bizottság 43,7 millió eurót (átszámítva hozzávetőlegesen 13,1 milliárd forintot) vonjon el a Magyarországnak nyújtandó támogatásból, Lázár János pedig annak ellenére akarja a Közgépen behajtani a pénzt, hogy az OLAF Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak az üzlettársát, Hamar Endrét is felelőssé teszi az ügyben. Egy, az Orbán-kormány által és a kormányközeli sajtóban szívesen hangoztatott érv úgy szól, hogy az Elios már Simicska-tulajdonban volt, amikor elkezdte sorozatban nyerni a közvilágítási pályázatokat, csakhogy az állítás sántít. Tiborcz István és az üzlettársa, Erdei Bálint 2009-ben alapította az ES Holdingot. Többségi tulajdonrészét egy évvel később ugyan eladták a Simicska-féle E-OS Energiakereskedőnek, de Tiborcz István igazgatósági tag maradt 2014-ig, amikor az Közgép kiszállt a cégből. Később újra tulajdonos lett, és végül csak 2015 áprilisában hagyta el az ES Holdingról először E-OS-ra, aztán Eliosra átkeresztelt céget. Az OLAF ugyanebben az évben indított vizsgálatot a cég gyanút keltő sikerszériája, az országszerte elnyert 35 pályázat miatt.

Az Elios 2010-ben azon Hódmezővásárhelyen nyerte el az első nagy közvilágítási pályázatot, amely az akkor városi polgármester Lázár János irányítása alatt állt. Novemberben a kancelláriaminiszter el is büszkélkedett azzal, hogy a pályázatot Tiborcz Istvánnal együtt találták ki, most pedig azt is elárulta, hogy ő maga kereste a vállalkozót, mert nem volt olyan cég, mely a közvilágítási projektekben tapasztalattal bírt volna akkoriban. Ennek a kijelentésnek a szépséghibája csak az, hogy az Eliosnak sem volt, a Tiborcz-féle cég ugyanis úgy futott be nyertesként a pályázaton, hogy a 2008-as évet bevétel nélkül zárta, 2009-ben pedig mindössze 9 millió forintos forgalma volt, és semmilyen korábbi referenciával nem rendelkezett a közvilágítás terén.

Ahhoz egyébként, hogy a Közgépen be lehessen hajtani a 13,1 milliárdot – hívja fel a figyelmet a 444 –, új törvényekre lenne szükség, Magyarországon ugyanis nincs olyan jogszabály, amely alapján magánkézben lévő cégekre lehetne hárítani a költségeket egy, az államkincstárat sújtó büntetésért. 2014-ben az Orbán-kormány egyszer már megpróbálkozott eggyel – akkor az Európai Bizottság 60-90 milliárd forintos büntetéssel fenyegetett útépítési pályázatok körüli visszaélések miatt –, de ebből az elképzelésből végül nem lett semmi.