Hatalmas helyreigazítási pert bukott az M1 Híradója Czeglédy Csaba ellen

2017. október 31. 20:11 - szerző: Ágoston Zoltán

Tizennyolc alkalommal kell közreadnia egy hat pontból álló helyreigazítást az M1 Híradójának a Czeglédy-ügyben – írta meg kedden a Népszava. Az Orbán-kormány szócsöveként működő állami hírtelevíziót a Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítélete kötelezi erre abban a perben, amelyet a szombathelyi ellenzéki önkormányzati képviselő és ügyvéd, a bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt június óta előzetes letartóztatásban lévő Czeglédy Csaba indított el.

Fotó: MTI / Kelemen Zoltán Gergely
Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

Az M1 Híradója több hazug állítást is tett a nyilvánosság előtt az ügyben. Valótlanul állította például, hogy 

  • a politikushoz köthető cég, a Human Operátor Zrt. több mint ezer fiatalt károsított meg, akiknek többsége nem látott semmit abból a pénzből, amelyet megkeresett, a károsultak követelésének mértéke pedig százmillió forinthoz közelít;
  • a diákok számára a Czeglédy vezette Human Operátor Zrt. nem állította ki a megfelelő iratokat;
  • a Human Operátor Zrt.-nek legalább félezer, de bizonyára ennél jóval több ki nem fizetett felnőtt munkatársa is van.

A nagyrészt a megkárosított fiatalok száma körül forgó perben ehhez képest az derült ki, hogy

  • jelenleg tizenegy olyan károsult van, akik teljes mértékben tudták igazolni a követelésüket, és ügyvédi meghatalmazást adtak a képviseletüket ellátó Fiák Ügyvédi Irodának, az őket ért kár összege pedig mindössze 802 822 forint;
  • a Fiák Ügyvédi Iroda képviseletében eljáró Fiák István ügyvéd, a Diákvállalkozások Országos Érdekvédelmi Szövetségének elnöke az ügyben 2017. augusztus 31-én írt egy levelet, amelynek a tanúsága szerint tizenhat diáktól kapott ügyvédi meghatalmazást, negyven diáktól várja a meghatalmazást, további harminc diák jelentkezett az ügyvédi irodánál. 

Az M1 Fiák közlése alapján írt több mint ezer károsult fiatalról, amiről az ügyvéd a Népszavának azt mondta, hogy  egy, a ki nem fizetett diákokat tömörítő Facebook-csoport tagjainak a száma alapján kockáztatta meg a károsultak számáról szóló állítást. 

Czeglédy ügyvédje már kért egy helyreigazítást az M1-től, csakhogy ezt az állami hírtelevízió kommentárral együtt közölte, és úgy állította be, mintha a szombathelyi ellenzéki politikus nem vitatná a bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás gyanúját. Czeglédy illegálisnak tartja, hogy előzetesben kell ülnie.

Az ügyben az Origónak nemrég már nyilvánosságra kellett hoznia egy hasonló pontokból álló hosszú helyreigazítást, amelyet az Orbán-kormányhoz közeli portál szerkesztője a kultúra rovatba száműzött, és lehet látni a Czeglédy által kifogásolt állításokat rejtő augusztus 21-i cikk elején is. A Fővárosi Törvényszék döntése szerint az M1 Híradójának most ugyanabban az idősávban kell közzétennie a helyreigazítást, amelyben a valóságot nem tükröző állítások is elhangzottak. 

Ami az Origót illeti, figyelemre méltó tény, hogy amíg az augusztusi cikket jelenleg 364-en, a helyreigazítást már több mint 6200-an ajánlják a Facebookon.

A Czeglédy-ügynek eddig összesen tizenhárom gyanúsítottja van, a vád pedig úgy hangzik, hogy 2011 és 2016 között diákmunka-közvetítésben utazó céghálózatot alakítottak ki, a közvetítő cégek, illetőleg a hálózat alján levő iskolaszövetkezetek segítségével elkerülték a diákmunka-közvetítés után járó közteher befizetését. Az okozott kár állítólag hárommilliárd forint.