Feljelentést tettek a Modulo buszok miatt

2018. július 11. 12:31 - szerző: 168 Óra

Egy magánszemély feljelentést tett a rendőrségen az Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) által gyártott, a BKV használatában lévő Modulo 168d típusú csuklós buszok ügyében – tudta meg a Zoom a rendőrségtől.

A feljelentés ismeretlen tettes ellen szól, közúti veszélyeztetés miatt, és a KRESZ azon szakaszára hivatkozik, ami kimondja, hogy „a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki-, biztonsági-, és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek”. 

A feljelentő úgy véli, hogy a buszok konstrukcióhibásak, nem elég biztonságosak, ezért felmerül a gyanú, hogy vagy nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, vagy ha igen, akkor azokat nem szabályosan kapták meg, és nem felelnek meg a jogszabályi követelményeknek.

Azt állítja, utasként hét darabot kipróbált a BKV-nál futó csuklós Modulókból, és mindegyiknél ugyanazokat a problémákat tapasztalta, ezért gondolja, hogy konstrukcióhibáról van szó, és az autóbusz nem kaphatta volna meg  az auditor szervezetek valamint a közlekedési hatóság jóváhagyását.

Két buszt már felvonultattak a BKV-nál, de azok sincsenek kész
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Szerinte a BKV által forgalomba állított buszok típusbizonyítványát egy másik jármű típusbizonyítványából származtatták, a csuklós Modulo 168d prototípusáéból, de az Ikarus EAG ezeknek a hosszát 70 centivel csökkentette. Ezáltal megváltoztak a busz kanyarodási tulajdonságai, súlyarányai és tengelyterhelései. Ezért azt sem tartja kizártnak, hogy az engedélyeztetés során történhettek a közlekedés biztonságát veszélyeztető szabálytalanságok.

A buszok kipróbálása alapján a feljelentő úgy látja, hogy a középső tengelyen nincs elég terhelés, a középső kerekek tapadása nem megfelelő, ez fékezéskor, gyorsításkor és főleg kanyarodáskor komoly problémát jelenthet. A feljelentő szerint a busz hátuljának kitörésre való hajlama különösen a buszmegállókból való kiállásoknál nagy veszélyforrás, és veszélyeztetheti a megállóban állókat.

Az Egyedi április óta 170 csuklós Modulóval tartozik a Volánnak és a BKV-nak, július 9-én pedig bejelentette, hogy csődvédelmet kér.

Amint arról korábban beszámoltunk, a BKV hiába másik, sokkal olcsóbb típust és gyártót preferált volna, kormányzati nyomásra kénytelen voltak az IEAG ajánlatát elfogadni.