Dagad a szórólapbotrány a BKV-nál

2017. október 24. 15:59

Tovább dagad a szórólapbotrány a BKV-nál, az elmúlt hétvégén több százan aláírták a követelést: a régiek bérét is emelje az újaknak ígért szintre, havonta bruttó négyszázezer forintra a cég. A botrány akkor pattant ki, amikor kiderült, a budapesti közlekedési társaság szórólapon hirdeti, ennyit kereshetnek az újak, miközben a régiek átlagkeresete ettől több tízezer forinttal elmarad. 

Ezt a botrányt nem lehet tovább eltussolni, nincs az a cégvezetéssel lojális szakszervezet, amely tiszta lelkiismerettel, őszintén kijelentheti: nem érte derült égből villámcsapásként a BKV régi járművezetőit a hír: az ő átlagbérüknél több tízezer forinttal többet ígér az újaknak toborzókampányában, szórólapokon a cégvezetés – közölte Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. A bérkülönbséget a cégvezetés nem is cáfolta, legfeljebb csak magyarázni próbálta a helyzetet. Ez azonban újabb olaj volt a tűzre, a járművezetőket felháborította, hogy a vezérigazgató és a túlságosan nagy hatalmat kapott jogi igazgatóság szerint is rendjén van, hogy az újak a régieknél jóval többet keressenek.

Fotó: Wikipedia / Wikimedia Commons

Az EKSZ elnöke szerint az erre az évre kiharcolt 15 százalékos, ritka magas béremelés úgy kellett a cégnél, mint egy falat kenyér, ám súlyos bértorlódást okozott – a viszonylag új dolgozók beérték a régieket –, amit a szakszervezet már korábban is jelzett. A régiek nagy része elégedetlen, sokan felmondást fontolgatnak, ami igen veszélyes az amúgy is súlyos járművezető-hiánnyal küzdő cégnél.

A szórólapos akció felgyorsította az eseményeket, s ebben a feszült hangulatban önmagában már kevés az ígéret, hogy jövőre is lesz béremelés. Az emberek azt is tudni akarják, konkrétan mire számíthatnak – jelentette ki Nemes Gábor. Az EKSZ a helyzetre való tekintettel módosított korábbi, szintén már a nyáron nyilvánosságra hozott, 15 százalékos újabb bérkövetelésén, s ezt meg is írta a vezérigazgatónak. Ezek alapján a szakszervezet – egyéb humánstratégiai követelései mellett – bértarifarendszer bevezetését szorgalmazza, amely már 2018. január elsejétől életbe lépne. Ehhez a cégnek előzetesen további 3,5 százalékkal meg kell emelnie a bértömeget. Az EKSZ az egyénre szabott bérkorrekciót is beemelte a követelései közé. 

Nemes Gábor úgy véli, a cégnek az egyetlen esélye a kritikus létszámhiány elkerülésére, ha ezeknek a követeléseknek a végrehajtására mielőbb garanciát vállal. Ha nem teszi, annak beláthatatlan következményei lesznek. Az elnök leszögezi: a szakszervezet folytatja az aláírásgyűjtést, amelyet az újaknak ígért négyszázezer forintos álomfizetéshez való felzárkóztatásért indítottak el a végtelenül elégedetlen és elkeseredett járművezetők.