A hőség miatt járatcsökkenéssel védenék a járművezetőket

2018. augusztus 1., 15:38

Szerző:

Kánikulai menetrendet, egyfajta „közlekedési sziesztát” vezetne be a nagyvárosokban a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége. A KSZOSZ lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint

legalább hőségriadó idején ritkítani kellene a közösségi közlekedési járatokat délelőtt 11 és délután 3 óra között, hogy hosszabb, de fizetett pihenőidőkkel csökkentsék a járművezetők amúgy is nagy leterheltségét, s a baleseti kockázatot.

Hőségriadó idején minden lehetséges csatornán figyelmeztetik az embereket, aki csak teheti, ne keljen útra délelőtt 11 és délután 3 óra között. A kánikula a közösségi közlekedésben dolgozó járművezetőkre legalább olyan hatással van, mint az utasokra, de ők nem szállhatnak le néhány megálló után, hanem órákon keresztül ülnek a napon átforrósodó panorámaablakok mögötti volánnál, s feszült figyelemmel kell követniük a forgalmat, hiszen egy rossz mozdulat, egy pillanatnyi kihagyás is balesethez vezethet. Ráadásul ilyenkor az utasok is az átlagosnál türelmetlenebbek, kötözködőbbek, s minden indulat a sofőrökön csattan – írja a szakszervezet.

Borzasztóan kockázatos ilyen körülmények között folyamatosan kint lenni a forgalomban – szögezi le Nemes Gábor, a KSZOSZ elnöke, aki szerint az ilyen hosszan tartó hőségben nincs olyan munkavédelmi intézkedés, amellyel meg lehet óvni a járművezetőket a forróság hatásaitól.

A fordulók közötti párperces pihenőidő ugyanis éppen csak egy gyors étkezésre, mosdóhasználatra elég, arra semmiképpen sem, hogy a sofőrök kellően felfrissüljenek – érvel az elnök.

Nemes szerint a kritikus időszakban ritkítani kellene a járatokat, a jelenleginél jóval hosszabb fizetett pihenőket hagyva a sofőröknek. A hosszabb pihenők azonban nem okozhatnak anyagi kárt a sofőröknek, nem csökkenhet a jövedelmük – szögezi az elnök. Az intézkedéssel egyébként az utasokat is védenék, mert a nagyvárosi forgalomban a hőségtől órák óta szenvedő járművezető figyelme óhatatlanul lankad, s ez akár életveszélyes is lehet.

A szakszervezet által javasolt, egyfajta „közlekedési sziesztát” elsősorban azokon a járatokon vezetnék be, amelyeken nem légkondicionált járművek közlekednek. Igaz a tartós kánikulában a légkondi sem sokat segít, hiszen az ajtókat 1-2 percenként ki kell nyitni, nincs is idő lehűteni a belső teret – teszi hozzá Nemes.

A KSZOSZ hamarosan írásban is felkéri az üzemeltető önkormányzatokat és a szolgáltatást megrendelő cégeket – a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ –, hogy mielőbb dolgozzanak ki egy kánikulai menetrendet, amely az egyébként szokásosnál jóval kevesebb járat indítását tartalmazza.

Magyar Péter, a Tisza Párt alelnöke és EP-listavezetője közzétette annak a szavazásnak a végeredményét, amelyen eldőlt, hogy kik és milyen sorrendben szerepelnek majd a párt listáján.

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán. De ha nem a Fidesz és a KDNP, ha nem a nemzeti erők kezében lenne a kormány, Magyarország már nyakig benne lenne a háborúban - közölte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken, a Fidesz-KDNP európai parlamenti választási kampányindító rendezvényén a Millenárison.

Sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt., amelynek értelmében a zárási feltételek sikeres teljesülése esetén 100 százalékos tulajdonosa lesz Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházláncának, a Brendon Holding Kft.-nek - közölte a Mészáros Csoport pénteken.