Kultúra

Ha a fiatal magyar festő munkáit egy menő londoni galériában állította volna ki, most róla beszélne a nemzetközi szakma

Magyarországon nehezebben lehet egy pályát felépíteni.

A Deák Erika Galériában szeptember 2-ig látható a Kossuth-díjas Hencze Tamás és a fiatal festő, Nemes Márton páros kiállítása. Noha ők ketten személyesen nem ismerték egymást, szellemi rokonságuk nyilvánvaló. A jövőre 80 éves Hencze a hazai neoavantgárd egyik alapító atyja, Nemes pedig leginkább arra keresi a választ absztrakt műveiben, hol vannak a művészet új határai. Deák Erika a 168 Órának elmondta, szeret párban bemutatni alkotókat, mert műveik párbeszéde nagyon izgalmas. Mivel a két művész közül az ifjabb a kevésbé ismert, arra kértük a galériást, mutassa be őt az olvasóknak.

– A 30 éves Nemes Márton karrierjének elején tart. Az, hogy építésznek készült, mielőtt a Képzőművészeti Egyetemre járt, követhető az itt látható új sorozatán is. Nemcsak Hencze Tamás festményeire, de a széthulló kultúrára és a festészet válságára is reflektál. Képeit először feldarabolja, majd újra összerakja, és egy szállításhoz használt, szintén megfestett gurtnival összefogja a darabokat. Ha ezeket a munkáit egy menő londoni galériában állította volna ki, most róla beszélne a nemzetközi szakma. Innen nehezebben lehet egy pályát felépíteni. De ha megnézzük Szűcs Attilát, akivel csaknem húsz éve dolgozom együtt, vagy Alexander Tinei sikereit, akkor azt látjuk, hogy van remény.

Deák Erika hozzátette, sok műgyűjtőt ismer, és arról próbálja meggyőzni őket, hogy kortárs magyar műveket gyűjtsenek. Befektetésnek is jó, ha olyan idősebb mesterek képeit veszik, akik az életművűkkel már bizonyítottak. Mint például Hencze Tamás. Egy kezdő alkotónál a befutást nem lehet megjósolni, de a szakembernek épp az a dolga, hogy felfedezze az ambiciózus tehetséget.